De Gouden Ring

6 september 2019 - Suzdal, Rusland

Maandag 2 september

We gaan vandaag naar Rostov Veliky, na weer een heerlijk ontbijt reizen we per metro naar Yaroslavski Station, het reizen met de metro is heel eenvoudig en goedkoop. We hebben een Troyka kaart aangeschaft en er wat saldo op gezet, 1 ritje kost zo’n € 0,50 ongeacht de afstand. We waren er zo met de metro, we hebben maar even gevraagd waar het station was, omdat er drie bij elkaar liggen. De controle is ook hier weer streng, tassen gaan door de scanner, dat was trouwens bij de metro ook al zo, omdat we met rugzakken reizen, werden we gecontroleerd. Bij toegang tot de trein werden zelfs de paspoorten gecontroleerd. Nu zitten we echt tussen de Russen, geen Aziaat meer te zien, gelukkig! Het is erg warm in de trein, het weer is ook nog prima, half bewolkt en een temperatuur van zo’n 24 graden. We verlaten Moskou en zien dat er veel aan het spoor wordt gewerkt, de flats verdwijnen en een landschap met veel bomen verschijnt, we zien ook veel berkenbomen. In de trein is een op hout gestookte ketel voor warm water voor de koffie en thee aanwezig, wij houden het bij ons eigen water en een mentosje. Om 13.45 uur komt de trein aan en staat de chauffeur op ons te wachten. Op het bordje staat Mr. Albers +1, haha +1 dat is Evelien! Rostov Veliki is een klein slaperig provinciestadje, we worden bij het hotel afgezet en door een hele vriendelijke mevrouw ontvangen. Ze is trots op haar familie en wijst schilderijen aan waar haar voorouders op staan. Het lijkt ons dat ze iets met het bankwezen te maken hebben gehad, we zien oude munten, oude telmachines en nog meer wat er mee te maken heeft. We hebben een mooie kamer met uitzicht op de straat. We zien mensen bij de bushalte wachten, kinderen die in schooluniform uit school komen, authentieke houten huisjes, leuk, we zitten nu echt tussen de Russen. We wandelen naar het oude gedeelte en bezoeken het Kremlin. Er wordt hier geen Engels gesproken, dus de communicatie is met handen en voeten. Bij het kopen van het entreeticket wijzen we maar wat aan, want voor het uitgebreide ticket is niet voldoende tijd volgens de mevrouw achter de balie. Bij iedere ruimte zit een dame die ons ticket controleert, bij de één mogen we niet naar binnen omdat we er niet voor betaald hebben. Uiteindelijk komen we in de ruimte waarvoor we een ticket hebben, een prachtige kerk met vele fresco’s. We worden getrakteerd op Greorgisch gezang, prachtig gezongen door 1 dame en 3 heren, echt heel erg mooi! De bedoeling was natuurlijk dat wij achteraf een cd zouden kopen, maar dat hebben we niet gedaan. Via een deur komen we op de omheining muur terecht en hebben een prachtig uitzicht, we komen in vele ruimtes en zien nog meer oudheden, iconen en vooral ook bejaarde dames die in iedere ruimte op een stoel zitten om alles in de gaten te houden. Bij de laatste ruimte, ook weer een kerk, wordt ons ticket weer gecontroleerd, wat bleek, we hadden helemaal niet betaald voor al het moois wat we hadden gezien, oeps! Na het Kremlin wandelen we door de stad, er zijn allerlei winkels verscholen achter deurtjes, deze hebben niet zoals wij dat kennen een etalage. We lopen terug langs het meer, de straten zijn naast de hoofdstraat half verhard met veel kuilen. ‘s Avonds eten we in het restaurant van het hotel, we zijn de enige gasten. Wijn hebben zze niet, dan maar een biertje, na 2 flesjes is de koude voorraad op en krijgt Hans een lauw biertje 😂. Het eten is prima, de Russische kokkin kan prima koken, ik eet een visje uit het meer en Hans Beef Stroganoff.

Dinsdag 3 september 2019

Het ontbijt was goed, de aanbevolen cheesecake was zeker lekker. De taxi staat klaar en de chauffeur brengt ons in een uurtje naar Yaroslavl, een iets grotere plaats met 1 miljoen inwoners. Zoals wordt beschreven, merk je daar weinig van en dat klopt ook. Om half 11 zitten we aan de koffie in het centrum. Daarna belanden we op een evenement voor scholieren, het lijkt wel de opening van het schoolseizoen, in Rusland wordt dat wel op een heel bijzondere manier gedaan, veel machtsvertoon, militairen, politie, allerlei andere hulptroepen, kinderen die machinegeweren mogen vasthouden, optredens met geluiden va het luchtalarm, explosieven, kinderen gekleed in gevechtstenue, etc. We kijken ons ogen uit, zo worden de kinderen hier mee opgegroeid. Achter het plein bevindt zich een prachtige orthodoxe kerk, ik ben blij dat ik mijn sjaal heb meegenomen, het is nl verplicht dat vrouwen hun hoofd bedekken. We maken vervolgens een mooie wandeling langs de Wolga en bezoeken een park met fonteinen, het is prachtig weer, we zitten heerlijk op een bankje en de klassieke muziek schalt uit de luidsprekers. Bijzonder! We sluiten de middag af op één van de weinige terrassen, in het zonnetje met een drankje. We willen ‘s avonds in het centrum eten, het eerste restaurant bleek geen Engelse kaart te hebben, we hadden even geen zin om moeite te doen om het Russisch te begrijpen, dus we zoeken iets anders en eindigen bij de Noodle Market, een hippe tent met hoe kan het ook anders noodles, sushi etc. De inrichting is ook helemaal van deze tijd, industrieel met veel planten. Wat een tegenstelling met het restaurant van gisteren.

Woensdag 4 september 2019

Vandaag staat de volgende stad van de Gouden Ring op het programma: Kostroma. We rijden er weer met privé chauffeur in zo’n 1,5 uur naar toe. We zien onderweg weer veel bos, kleine houten huisjes, veel wegwerkzaamheden, verkopers langs de weg met fruit en groente van eigen land. Bij aankomst in het hotel kunnen we meteen naar de kamer, het is een soort ijshotel, alles is zo’n beetje blauw met sneeuwvlokken, ook de kerstballen ontbreken niet. We gaan direct weer op pad en staan binnen 10 minuten in de eerste kerk, prachtig, er wordt gezongen. Evelien kreeg meteen van een strenge mevrouw een kleed toegeworpen, ze dacht dat ze deze kreeg omdat haar mouwen te kort waren, achteraf bleek dat ze deze als rok moest omslaan, een broek is niet toegestaan. Weer wat geleerd. We lopen langs de Wolga en steken de rivier over, we bezoeken dit keer een klooster, hier heeft zich heel wat afgespeeld blijkt uit al het tentoongestelde. Ook hier weer ging Evelien gekleed met sjaal als hoofddoek en omslagrok. En ook hier weer het grote aantal (deels gepensioneerde) dames die in iedere ruimte zitten en ons ticket controleren en daarop ook nog een stempel zetten. Zo af en toe valt er één in slaap en hoor je licht gesnurk. Na ons bezoek lopen we weer terug naar de stad, we nemen nog een kijkje op de markt, we kopen  bramen en eten die lekker op een bankje op. Er wordt van alles verkocht, veel kleedjes en beige-achtige kleding, niet echt onze smaak. We strijken op een terras neer en nemen een drankje met een kaasplankje, jawel kaas uit Gouda, parmezaanse kaas, brie, hazelnoten en local honing. We lopen weer terug naar het hotel en passeren afwisselend flats of appartementengebouwen en houten huisjes. Ook Mc Donald en KFC ontbreken niet in het straatbeeld van Russische steden. Er rijden veel oude busjes rond, volgepropt met mensen en stinkende uitlaatgassen. Eenmaal bij het hotel terug hebben we ruim 15 km gelopen. We hebben genoeg gelopen dus ‘s avonds eten we in het restaurant van het hotel, ook weer ingericht als een soort ijspaleis. Al snel hebben we in de gaten dat er een Nederlands gezelschap is, het zijn weer Kras reizigers, zo’n 24 man/vrouw. En zoals Nederlanders zich gedragen, het hele restaurant wordt verbouwd, alle tafels worden aan elkaar geschoven want zoals ze tegen de Russische ober zeggen: kameradski together. Alsof ze dat verstaan! We eten lekker, een visplateau, Hans een vissalade en Evelien kalfsmedaillons met rucola, tomaatjes, parmezaan en gekaramelliseerde ui. Het valt ons op dat er in de keukens met verse producten wordt gewerkt en niet met allerlei kant en klare sauzen zoals in Nederland. We gaan op tijd slapen want de wekker gaat morgen weer om 7 uur.

Donderdag 5 september 2019

Na alle dagen zon, regent het vandaag. Onze Russische weerapp heeft dat ook voorspeld, na het ontbijt, weer een uitgebreid buffet met veel lekkers, vertrekken we tegen 9 uur met privé chauffeur naar Soezdal, een rit van 2,5 uur. De chauffeurs zijn niet echt spraakzaam, zij spreken geen Engels, wij geen Russisch, dus we komen niet veel verder dan goedemorgen, de plaatsnamen en bedankt. Het landschap is uitgestrekt, lange rechte wegen, afwisselend bos, af en toe een dorp, mensen verkopen hun producten langs de kant van de weg en veel wegwerkzaamheden. We arriveren weer veilig in het volgende hotel. Het is inmiddels gestopt met regenen, het is nog wel bewolkt. We gaan weer op pad en het eerste wat we bezoeken is het Kremlin, deze is ook weer echt oud en we zien veel oude Russische kunst, we lopen verder en passeren vanzelf de bezienswaardigheden. Er kan weer een toren worden beklommen, dus dat doet Evelien graag,  veel klokken en boven mooi uitzicht, je kunt al goed zien dat de herfst zijn intrede doet, zo van boven af zie je de bomen al verkleuren. Hans heeft een leuk gesprek met een stel uit Iran, zij bezoeken ook de Gouden Ring.  Weer teruglopend zijn er voor het eerst deze vakantie twee ongure types die ons in de gaten houden, zo lijkt het. Hans zag hun ongewoon gedrag: inhouden, wachten tot wij langs komen, zij weer voor een winkel met dameskleding (?) wachten etc., we zijn een winkel ingegaan, vervolgens dropen zij af. ‘s Avonds eten we in één van de restaurants  van het hotel, weer een totaal andere sfeer, voor Rusland denk ik vrij luxe, er kwam al een mevrouw met bontjas binnen, hoe grappig is dat! Er was een zangeres die live zong, het leek soms net op het songfestival. Het servies is prachtig, keramiek, helemaal van deze tijd. De wijn en het eten zijn heerlijk, beef tartare, shaslick en chicken wings, alles weer met verse groenten en kruiden.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Irma:
    6 september 2019
    Leuk om te lezen, zeg!
    En mooie foto’s. Geniet er maar van.
  2. Laura:
    7 september 2019
    Wauw, super leuk om te lezen! 😍🙌🏼 Liefs en nog veel plezier xxxxx
  3. Elly Albers:
    7 september 2019
    Leuk verhaal ! Jullie genieten met volle teugen. Bij Hans komen vast herinneringen aan Rusland naar boven toen hij met vriend André daar rondreed. Nog veel plezier !