Van Moskou naar Sint Petersburg

12 september 2019 - Sint-Petersburg, Rusland

Maandag 9 september 2019

Vandaag gaan we naar Sint Petersburg, na genoten te hebben van het uitgebreide ontbijtbuffet vertrekken we om half 9 richting metro. En ja hoor, wat zien we, alle podia, artiestententjes etc zijn opgeruimd en de auto’s rijden weer over de 6-baansweg langs het hotel. Om 09.40 uur vertrekt de trein, Sapsan, dit is een hogesnelheidstrein, na 4 uurtjes zijn we in Sint-Petersburg, 700 km verder. Het was een mooie rit, prachtig landschap met bos, weids landschap en de bekende houten huisjes, zo te zien zijn alle hoofdwegen op het platteland geasfalteerd en de zijwegen van zand. In Sint-Petersburg aangekomen, besluiten we om met de metro en lopend naar ons hotel te gaan, we zijn immers  inmiddels ervaren OV-reizigers in Rusland. Toch liep het iets anders, het lukte ons namelijk niet om de muntjes voor de metro uit de automaat te krijgen, de cheffin moest er aan te pas komen. Het hotel ligt ca 250 meter vanaf het metrostation, een klein stukje lopen dus. Dit ging ook niet op, we konden het niet vinden en hebben van de 250 meter een aantal kilometers gemaakt 😂. Mede doordat een Engels sprekende jongedame ons de verkeerde kant had opgestuurd. Maar goed, we hebben het gevonden en checken in, we hebben een prima kamer aan de straatkant en de kamer is van alle gemakken voorzien. De WiFi is echter waardeloos, dat hebben we nog niet eerder gehad deze vakantie. Roaming aanzetten, is geen optie, vanmiddag even de weg zoeken met Google Maps heeft ons al € 9 gekost?! Het restaurant van het hotel is veranderd in een hippe Serbian Street Food Bar. Leuk en gezellig, maar Booking.com had de foto’s nog niet bijgewerkt, vandaar dat we het hotel waarschijnlijk ook niet konden vinden, we hadden de oude foto’s nog op ons netvlies. We nemen een drankje met Serbian Street Food, het personeel is jong, hip, sommigen hebben tattoos, oorbellen of geblondeerd haar. Wat een verschil met het statige van vanmorgen in Hotel Metropole, we voelen ons bij beiden thuis. ‘s Avonds lopen we naar de Nevski Prospect, een belangrijke (winkel)straat in Sint-Petersburg, de auto’s rijden hier ook weer 6 rijen breed over heen. Wat een drukte, we eten bij een soort rock café, we bestellen gerechten uit de Russische keuken: Borsch (= bietensoep) en homemade dumplings. Hans neemt dit uiteraard niet en eet een andere Russische soep en een salade. We drinken er een Leffe biertje bij. We hebben lekker gegeten.