Vladimir

10 september 2019 - Vladimir, Rusland

Vrijdag 6 september 2019

Vandaag begint de dag met een chaotisch ontbijt, het is druk, er zijn namelijk verschillende reisgezelschappen: Nederlanders, Colombianen, Pakistanen en Aziaten. Van de laatste groep kwam er één bij ons aan tafel zitten en slurpte zijn rijstepap met veel lawaai naar binnen. Onze chauffeur was mooi op tijd en na een korte rit waren we om half 10 al in Vladimir. We worden weer keurig bij het hotel afgezet en worden hartelijk ontvangen, we kunnen al inchecken, dus brengen de bagage naar de kamer en loggen alvast in op de WiFi. Om 10.00 uur gaan we op pad, het is lekker weer. Onze eerste stop is, hoe kan het ook anders, een klooster. Er is volop bedrijvigheid, monniken lopen rond, er is een bakkerij en een winkeltje waar allerlei religieuze producten worden verkocht. We bekijken alles rustig vanaf een bankje. De volgende stop is het planetarium, stel je er niet te veel van voor, het is een grote ruimte met aan de wand schilderijen, foto’s en modellen van de Spoetnik’s. De suppoost, dit keer een man, moest alle stekkers nog even in het stopcontact doen om het één en ander te verlichten. De volgende stop is, hoe kan het ook anders, een kerk. Dit keer wel een heel bijzondere met een mooie naam:  de Maria Ontslapingskathedraal. De kerk is van 1200 en heeft gouden koepels en is voorzien van vele fresco’s, veel goud en een prachtige iconastase. De aanwezige Russen zijn erg gelovig en maken vele kruistekens en kussen de vele iconen. Daar is weer een dame voor die alles weer schoon poetst.  Daarna is het tijd voor koffie, heerlijke espresso met homemade toffee. De Russen zijn met hun anti-rookbeleid trouwens verder dan wij, ook de terrassen zijn hier allemaal rookvrij. We brengen nog een bezoek aan verschillende bezienswaardigheden, onder andere de Golden Gate, de toegangspoort tot de stad van 1134, we krijgen een animatiefilm te zien over de vele oorlogen die er gevoerd zijn, speciaal voor ons in het Engels, dus een privé voorstelling. We sluiten de middag af met een drankje op het terras, een detox-water, de ober/eigenaar is een jonge ondernemer die trots is op zijn vega/vegan restaurant en hij spreekt Engels, we hebben een leuk gesprek. Er rijden hier trouwens nog maar vrij weinig oude Lada’s rond, degene die nog rond rijden, zijn opgevoerd en voorzien van een zware muziekinstallatie met een nog zwaardere bas. ‘s Avonds eten we bij een Azerbeidzjan’s restaurant: Pilav, salade en heerlijke vis.