Het vertrek naar en de eerste dag in Moskou

6 september 2019 - Moskou, Rusland

Vrijdag 30 augustus 2019

Zo rond half 12 zijn we reisvaardig en vertrekken we lopend naar het station. We reizen met de Intercity naar Zwolle om vervolgens met de sprinter (lees stoptrein 😂) door te reizen naar Amsterdam. We wisten niet dat Almere zoveel stations heeft! In Amsterdam zoeken we de lockers en voelen we ons meteen toerist tussen alle andere reizigers, backpackers etc. We moeten er nog een beetje in komen, we hadden alle bagage namelijk al in de locker gedaan, bleek hij niet te werken, dit hadden we niet in de gaten, haha. Alles er weer uit en op zoek naar een lege locker. Om een beetje in de sfeer te komen, bezoeken we de Hermitage, er is op dit moment geen tijdelijke expositie. We bezoeken de expositie van de Hollanders van de Gouden Eeuw met een audiotour van Hans Aarsman, leuke verhalen had die man. Aan het eind van de middag gaan we naar Schiphol en halen de roebels op bij het GWK, dan met de shuttlebus naar het NH hotel, er staan zo’n 20 personen te wachten, er komt een minibus voor 8 personen voor rijden. Dus dat wordt op zijn Nederlands dringen geblazen, maar het lukt ons, we zitten in de bus. Eenmaal in het hotel blijkt dat er 2 reserveringen voor ons zijn, het kost ons nog even wat geregel om het vooruitbetaalde geld terug te krijgen.

Zaterdag 31 augustus 2019

Na een heerlijk ontbijt vertrekken we naar Schiphol, we vliegen om 11.50 uur met KLM. Het gaat mooi vlot, eerst de bagage even inchecken: één rugzak van zo’n 11 kg. De stewardess vraagt al of dat alles is, Evelien is weer goed aan het grammen jagen geweest! De andere kleine rugzak gaat als handbagage mee. Daarna door de security en even nieuwe parfum voor Evelien kopen. In hetzelfde vliegtuig zitten ook Nederlanders die met een groepsreis via SRC en Kras reizen, het is mooi om te zien welke type mensen er voor Kras of SRC hebben gekozen. In het vliegtuig worden we 2x voorzien van een drankje en hapje (pizza en cake). Het is zo’n 3 uur vliegen naar Moskou, wij doen er iets langer over omdat het druk is en we niet mogen landen en rondjes boven de stad cirkelen. We zien nu al hoe immens groot de stad is. We zijn snel door de douane, het was wel een strenge controle. De eerste horecazaken die we zien, zijn KFC, Starbucks en Burger King en geen Russische zaken. We worden keurig opgewacht door een reisagent van Intourist, van hem krijgen we de treintickets voor de komende week en hij begeleidt ons naar de taxi. Het is heerlijk weer in Moskou, Indian Summer wordt het al genoemd. Een taxibusje rijdt voor, we stappen in en we worden naar ons hotel gebracht, Hotel Metropol. De taxichauffeur heeft de gang er aardig in, bij files scheurt hij er rechts langs om zich op het laatste moment er tussen te wringen, het wordt nog getolereerd ook! Welkom in Rusland! Het hotel is prachtig, historisch, jugendstil,  luxe, kortom van alle gemakken voorzien. Bij aankomst in het hotel bleken er weer 2 kamers voor ons gereserveerd te zijn, het is toch echt nog niet zo dat we apart willen slapen. Ook wordt er weer gevraagd of dit al onze bagage is? We nemen een drankje in de bar, even van de sfeer genieten, Hans een biertje en Evelien een heerlijk glas wijn, achteraf bleek dit omgerekend zo’n € 11 te zijn, ik had een goedkopere variant besteld, maar deze was niet voorradig, volgens Hans nog precies hetzelfde zoals 36 jaar geleden: een hele uitgebreide kaart, maar de helft is niet voorradig. ‘s Avonds maken we kennis met Moskou, het is gezellig druk op straat, het Rode Plein is niet toegankelijk vanwege een evenement. We eten hoe kan het ook het anders Beef Stroganoff. Het eten en drinken is niet duur, maar we zijn in Rusland en onder aan de bon krijgen we een handgeschreven briefje met 10% servis, dat gaat natuurlijk zo de portemonnee van het personeel in!

Zondag, 1 september 2019

WoW, wat een ontbijt: champagne, kaviaar, fitness buffet, Asian buffet, allerlei soorten cake, brood, zalm, vers fruit en ga zo maar door. En dat temidden van een geweldige entourage, een prachtige jugendstil ontbijtzaal met fontein en een dame die op harp speelt. Na het ontbijt gaan we naar het Kremlin, we zien al snel dat het wemelt van de Aziatische toeristen, we schatten dat het percentage zeker 75% is, ongelofelijk zo veel! We hebben de toegangskaarten in Nl al besteld, maar hoe grappig, het e-ticket moet nog weer omgewisseld worden voor een normaal ticket, gelukkig valt de rij voor het loket mee, we halen de audiotour op en gaan op verkenning. Het is groots, de kerken en kathedralen met de bijbehorende fresco’s en iconen zijn prachtig, de toegangscontroles zijn streng, het valt ons op dat het personeel al aardig op leeftijd is, in iedere ruimte zit (soms slaapt) er wel één. Na het Kremlin maken we plannen voor de middag, we gaan naar de Christus Verlosser Kathedraal. De oorspronkelijke kerk is in 1931 door Stalin opgeblazen, de huidige variant is van 1994-1997 gebouwd en heeft maar liefst € 200 miljoen gekost, grotendeels betaald door de arme bevolking. Evelien wil graag naar het uitzichtpunt en koopt een kaartje, naar later blijkt voor de lift, ook dit gaat weer heel bureaucratisch, om wat sneller boven te komen, mag ze zich bij een groep aansluiten. Voordat we boven zijn, moeten er iedere keer liften worden bediend en deuren worden geopend, iedere keer weer door een andere medewerker. Uiteindelijk boven is het uitzicht grandioos! ‘s Avonds hebben we gereserveerd bij the White Rabbit, één van de betere restaurants van Moskou. Om er te komen, moeten we via een warenhuis, een lift en een andere lift naar de 16e verdieping, de laatste is al heel mooi gedecoreerd met hoe kan het ook anders witte konijntjes, groen gras en bijpassende muziek. We krijgen een tafeltje aan het raam, wat een prachtig uitzicht over Moskou! We eten heerlijk, paté met zwarte truffel, witte zalm met kaviaar en blauwe kaas met vijgen in rode wijn, een glaasje wijn hebben we er ook maar bij gedaan, ook al is dat hier vrij prijzig. En o ja, tussendoor kregen we nog een spoom en een soort kersenbonbon, maar dan anders, de chocoladelaag was flinterdun met een vloeibare kersenvulling, heerlijk, Hans kneep ‘m al fijn voordat het in zijn mond belandde. De gasten zijn voornamelijk toeristen en Russen met veel geld.

1. Arjen:
    6 september 2019